۱.      نظارت، پیگیری و اجرای سیاست‌های حوزه HSE دانشگاه و مصوبات شورای عالی و شورای راهبری HSE

۲.       تدوین خط مشی و نظام­نامه HSE، تهیه اهداف سالیانه و برنامه عملیاتی مطابق برنامه راهبردی مصوب در شورای راهبری HSE

۳.       تدوین دستورالعمل­ها، آیین نامه ها و الزامات حوزه HSE دانشگاه

۴.       تدوین ساز و کارهای لازم به منظور اطمینان از اجرای ملاحظات HSE در انتخاب پیمانکاران، نظارت بر حسن اجرای موازین HSE در حین پیمان و ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران در پایان قرارداد

۵.       تدوین ساز و کارهای لازم به منظور مدیریت تغییرات و اطمینان از رعایت ملاحظات HSE در تغییرات فنی، ساختاری و سازمانی

۶.       بررسی طرح­های توسعه­ای دانشگاه و اطمینان حاصل کردن از رعایت ملاحظات HSE در طراحی و ساخت آنها

۷.       شناسایی خطرات ایمنی، بهداشتی و جنبه های زیست محیطی از طریق تهیه برنامه مناسب جهت انجام بازدید و ارزیابی­های دوره­ای و مستمر از وضعیت HSE کلیه واحدهای تابعه دانشگاه اعم از بیمارستان­ها، دانشکده­ها، خوابگاه­ها، مراکز بهداشتی و ... و گزارش موارد نقص HSE به مدیر واحد مربوطه و پیگیری رفع آنها

۸.       ایجاد بانک اطلاعاتی از حوادث و رویدادهای دانشگاه با همکاری کلیه واحدهای ذیربط در دانشگاه

۹.       فعال نمودن کمیته­های معاونت و کمیته های محیطی HSE و نظارت بر وضعیت HSE آنها

۱۰.   نیازسنجی آموزشی جهت توانمندسازی مسئولین HSE، فرهنگ­سازی HSE و افزایش آموزش کارکنان دانشگاه با طرح‌ریزی برنامه­هایی مانند: جشنواره­های HSE، انتخاب واحد برتر از منظر HSE، چاپ کتاب، کتابچه، نشریات HSE، اخبار و اطلاعات HSE، مدیریت دانش مسائل حوزه HSE، پوستر، بروشور، برقراری مکانیزم انظباطی (تشویق و تنبیه) و ...

۱۱.   ایجاد ارتباط و مکاتبات حوزه HSE با نهادهای داخل و خارج دانشگاه، از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کار، تامین اجتماعی، شهرداری، آتش­نشانی، استاندارد، هلال احمر، دیگر دانشگاه­ها و متخصصین حوزه HSE و .... جهت بهره ­برداری از تجارب و دانش ایشان و هم­افزایی جهت مقابله با خطرات و بلایا

۱۲.   نظارت بر اجرا، پایش، ارزیابی و ارزشیابی کلیه فعالیتهای مرتبط با حوزره ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) در سطح دانشگاه و اطمینان حاصل کردن از حسن انجام فعالیت های این حوزه مطابق اسناد و قوانین بالادستی و ضوابط دانشگاه

۱۳.  تحلیل و بررسی گزارشات دریافتی از کمیته HSE معاونت و کمیته HSE واحد های محیطی

هم چنین به منظور ایجاد مشارکت و جلب حمایت معاونین و مدیران ستادی دانشگاه در خصوص مسائل HSE معاونت مربوطه و همچنین نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل­های HSE در واحدها، کمیته HSE معاونت­ها ذیل اداره HSE تشکیل گردیده است. این کمیته با هماهنگی و همکاری اداره HSE  مرجع تصمیم­گیری، برنامه­ریزی و سازماندهی استقرار سیستم مدیریت HSE در معاونت مربوطه می­باشد و به منظور جلب مشارکت مدیران و مسئولان و همچنین تصمیم­گیری و اجرای دستورالعمل­ها و الزامات حوزه HSE در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماریهای شغلی، کمیته HSE در واحدهای محیطی تشکیل خواهد شد .